zondag 16 november 2014

Cassandra Clare & Holly Black - The Iron Trial


Flaptekst:
THINK YOU KNOW MAGIC?
THINK AGAIN.

Most people would do anything to get into the Magisterium and pass the Iron Trial.

Not Callum Hunt.
Call has been told his whole life that he should never trust a magician. And so he tries his best to do his worst - but fails at failing.

Now he must enter the Magisterium.
It's a place that's both sensational and sinister.
And Call realizes it has dark ties to his past and a twisty path to his future.

The Iron Trial is just the beginning. Call's biggest test is yet to come...


Te koop bij: bookdepository en bol.

Om eerlijk te zijn had ik geen idee wat ik moest verwachten van dit boek. Het verhaal klonk wel leuk, maar ik had ook al meteen gehoord dat mensen het een beetje op Harry Potter vonden lijken. En om eerlijk te zijn ben ik toch wel echt een Harry Potter fan, dus ik verwachtte dan ook al meteen dat de kleinste dingen me al meteen zouden opvallen. 

Of dit boek op Harry Potter lijkt? Ja, het heeft gelijkenissen, maar niet enorm. De meest voor de hand liggende gelijkenis is dat er drie, toch wel hoofd-, personen zijn, waarvan twee jongens en één meisje, maar dat kan in principe wel voorkomen in elk boek. 
Ergens vond ik het alleen een beetje jammer dat Aaron, een vriend van de hoofdpersoon, van de ene kant veel weg heeft van Harry Potter. Hij heeft geen ouders, is helemaal alleen daar... Maar goed, door die kleine gelijkenis ga ik niet me dit boek laten verpesten.

Er zijn vijf elementen in het boek: water, aarde, vuur, lucht en chaos. Ik vond zelf het chaos-element heel leuk, aangezien je normaal alleen maar van vier elementen hoort en het chaos element maakt het toch weer wat anders.

"Fire wants to burn,
water wants to flow,
air wants to rise,
earth wants to bind,
chaos wants to devour." 

Ik kon het boek gewoon niet wegleggen, het was zo verslavend om erin te lezen. Alleen vond ik het erg jammer dat de "totaal onverwachte twist", voor mij althans, heel erg duidelijk was. Ik zal vast  niet de enige zijn wat het duidelijk vond dat dat ging gebeuren, wat me overigens ook weer aan Harry Potter liet denken, maar goed. Ondanks dat kon ik niet stoppen met het boek lezen, het is wel echt een goed boek. Ik ben zeker benieuwd naar deel twee, want dit voelde van de ene kant nog een beetje als een opstapje van het verhaal. 

De voorkant... Tja, ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de voorkant. Het doet nogal kinderlijk aan, wat van de ene kant ook logisch is want het boek is ook goed te lezen voor kinderen. Maar toch hadden de tekeningen boven de hoofdstukken voor mij niet gehoeven, en had een iets volwassenere voorkant voor mij toch iets beter aangedaan.

Ik geef dit boek een 7,8 omdat het wel echt goede elementen bevat, het lastig weg te leggen is, een geweldige schrijfstijl en ontzettend spannend, maar door sommige duidelijke twisten en dingen die ook anders hadden gekund in plaats van duidelijk hetzelfde als bij Harry Potter, toch geen 8 of hoger. 
Ik kan overigens niet wachten tot deel twee uitkomt, ik ben erg benieuwd hoe het verhaal verder verloopt!

Achterin staat een gedeelte van de test wat Call moest doen, dit vond ik wel een hele leuke toevoeging!



2 opmerkingen:

  1. Jammer dat ze die test niet mee vertaalt hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah is die echt niet vertaald? Dat is inderdaad wel jammer! Ik heb het Engelse boek gelezen, dus ik had het niet gezien!

      Verwijderen

Copyright © 2014 Three cups of Fantasy