maandag 3 november 2014

Review: The Merciless door Danielle Vega

Deze review komt eigenlijk net te laat, want dit is het perfecte halloween boek. Maar ook voor de donkere wintermaanden is hij heel geschikt...

The Merciless gaat over Sofia, die net is verhuisd en op haar eerste schooldag bevriend raakt met de drie populairste meiden van de school. Eerst is Sofia zielsgelukkig met haar nieuwe vriendinnenclub, maar wanneer haar toevertrouwd wordt dat Brooklyn, een klasgenootje, bezeten is, nemen de gebeurtenissen een gruwelijke wending. Sofia wordt gedwongen om mee te werken aan een exorcisme.

Op de achterkant van het boek staat "forgive us father, for we have sinned".

Heeft dit boek je aandacht al getrokken? Ja, dat dacht ik wel.

Helaas zijn er drie problemen die ik had met dit boek.
1) Het begin leek één grote rip-off van the populaire film Mean Girls
2) Dit hele verhaal had een enorm gebrek aan psychische diepgang en verhaallijn
3) Het einde nam een nogal teleurstellende wending
Goed, het eerste punt. Ik zal even uitleggen waar ik dit vandaan heb. Op school zijn er drie populaire meiden, Riley, Grace en Alexis (Regina, Gretchen, Karen) en een outcast, Brooklyn (Janis). Het nieuwe meisje, Sofia (Cady) wordt eerst eigenlijk vriendinnen met de outcast, maar na een ontmoeting met het populaire clubje wordt ze daar ook in opgenomen. Vervolgens raakt ze in een dubbelspel verstrikt waarin ze moet spioneren in beide groepen, en de leider van het groepje, Riley (Regina) verteld een roddel over Brooklyn (Janis): namelijk dat ze bezeten is door de duivel (ze is lesbisch). Riley (Regina) was vroeger namelijk zelf beste vriendinnen met Brooklyn (Janis), maar nadat die raar begon te doen is deze vriendschap op de klippen gelopen.
We kunnen hieruit concluderen dat de verhaallijn gewoon Mean Girls met een exorcisme tintje is. Maar alleen aan het begin van het verhaal.
Dat brengt me gelijk naar het volgende punt, want het begin van het verhaal was ook het enige wat er was. Hier wordt een soort achtergrond gevormd, en een basis voor de rest van het boek. Waar staat de rest van het boek dan uit? Gruwelijke beschrijvingen van mensen die elkaars nagels eraf snijden, pennen in hun been steken en hun eigen haar eruit trekken. Ja, als je daar niet tegen kunt, zou ik maar niet aan dit boek beginnen. Ik vond het hele exorcisme-idee heel interessant en spannend klinken, wat het ook was. Maar het had zoveel beter kunnen zijn als er een psychologisch tintje aan was gegeven. De drie populaire meiden Riley, Grace en Alexis zijn namelijk extreem religieus en ik had het interessant gevonden om te lezen hoe ze hierin doordraaiden en dit leidde tot enorm plot-twists en mind-blown momenten. Maar nee, het was gewoon goor en uiteindelijk was er niks psychisch aan, het bleek een paranormaal verhaal te zijn. Wat ik nog meer bedoel met gebrek aan psychische diepgang, is Sofia. Sofia springt van de hak op de tak en heeft geen idee wat ze wil en wat haar mening nu eigenlijk is. Pas wanneer ze echt diep in de shit zit, besluit ze dat het misschien niet helemaal oké is om een mes in iemands been te steken of om brandende lucifers op iemand te gooien.
En dan hebben we nog het laatste punt, het einde. Zoals ik al zei, dit had heel spannend en mind-blowing kunnen zijn, maar de schrijfster maakt het zich er nogal gemakkelijk vanaf. Het was gewoon een beetje ongeloofwaardig en uit het niets. Verder zal ik er niet teveel over zeggen, want dan heb ik alles al verklapt.
Natuurlijk heb ik ook positieve punten. Dit boek was anders dan alle andere verhalen die ik ooit heb gelezen, ik had namelijk nog nooit een horror gelezen. De gruwelijke details waren precies dat, gruwelijk, maar dat is wel de factor die het boek het meest 'anders' en interessant maakt. Helaas leek de schrijfster dat ook te weten en daarom alleen maar daarop te vertrouwen. Het grootste positieve punt van dit boek is naar mijn mening de cover, wat nogal sneu is, maar wat toch genoemd moet worden. Want wat een beauty is dit.
Conclusie: 4